Anatolij Grindenko znany jest przede wszystkim jako założyciel i dyrygent Chóru Moskiewskiego Patriarchatu. Jest jednak też wirtuozem kontrabasu i violi da gamba. Ukończył Moskiewskie Konserwatorium w klasie wiolonczeli i kontrabasu. Brał m.in. udział w premierowym wykonaniu Sonaty na kontrabas, harfę i perkusję Sofii Gubajduliny . W latach 80-tych Anatoly Grindenko był w Rosji jednym z pierwszych muzyków grających na instrumentach historycznych. Zainteresował się również starymi manuskryptami muzycznymi z biblioteki Moskiewskiej Akademii Duchownej. Były one przepisanymi w XVII wieku zapisami muzycznymi reprezentującymi tzw. znammieny raspiew, tj. tradycję i styl śpiewu liturgicznego, który datuje się jeszcze z XI wieku. Postanowił skompletować te unikalne manuskrypty, opracować je i stworzyć chór kameralny, który będzie w stanie możliwie najwierniej je odtworzyć. Jak podkreślił w jednym z wywiadów prasowych Anatolij Grindenko: „nie chcę być interpretatorem tej najdawniejszej muzyki. Chcę ją po prostu najpełniej oddać w oryginalnej formie i stylu, a sprawy interpretacji pozostawiam słuchaczom".