Jacek Mirucki
Jacek Mirucki urodził się w 1965 roku . Jest absolwentem klasy kontrabasu prof. Wenancjusza Kurzawy Akademii Muzycznej im. F . Nowowiejskiego w Bydgoszczy , którą ukończył w 1990 r. Edukację muzyczną kontynuował w Hochschule fur Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem wybitnego pedagoga i instrumentalisty – prof. Ludwiga Streichera. Był jego jedynym studentem w klasie o profilu kontrabasista– koncertujący .

Pierwszy koncert z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej Jacek Mirucki wykonał w 1983 r. Od tamtej pory wiele koncertuje w kraju i poza jego gra- nicami ( m.in. w berlińskiej Schauspielhaus coroczne solowe występy ). Wielokrotnie brał także udział , jako solista i kameralista , w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Polsce i Niemczech .

W swoim dorobku artystycznym posiada prawykonania dzieł Benedykta Konowalskiego : „Triplex Concerto „ ( prapremiera w kwietniu 1996 ¬) , „Simfonia – Requiem”- pamięci ofiar promu „Heweliusz ( w piątą roczni - cę tragedii na Bałtyku – 14 stycznia 1998r.) , „Simfonia Sacra”(prapremie- ra w lutym 1999r. ).

Jacek Mirucki jest laureatem Festiwalu Muzyki Rosyjskiej w Gdańsku (1985) oraz Międzynarodowego Konkursu Kontrabasowego im.F.Gregory w Krome- riz (Czechy , 1992 ). Współpracował , grając duety , z artystami takimi jak :
- Bartłomiej Nizioł – laureat międzynarodowych konkursów skrzypcowych w Adelaidzie , Pretorii , Eurowizji w Brukseli , Paryżu oraz Konkursu im. H.Wieniawskiego w Poznaniu ;
- Gary Karr – Jacek Mirucki jako jedyny polski kontrabasista grał w duecie z amerykańskim wirtuozem kontrabasu ;
- Jarosław Żołnierczyk – koncertmistrz Orkiestry Kameralnej „Amadeus „ pod dyr. Agnieszki Duczmal .
- Klaus Lang – bas, solista Deutsche Oper w Berlinie.

Jacek Mirucki posiada unikatowa kolekcje kontrabasow,w ktorej znajduja sie instrumenty takie,jak: Giacomo Zanoli zbudowany w 1751r.,Valentino de Zorzi z 1880r. oraz XVIII-wieczny wloski bass o wyjatkowym brzmieniu wykonany przez nieznanego lutnika. Od marca 2003 roku związany z Orkiestrą Narodową Singapuru.Jest takze wykladowca w Nanyang Academy of Fine Arts,The Royal College of Music(London),Raffless Music College and National Institution of Education w Singapurze.Prowadzi klasy mistrzowskie w Azji i Europie.



RECENZJE:
(...) Jacek Mirucki w pięknym stylu udowodnił nam , że powierzone przez autora myśli muzyczne można było wyrazić tylko na kontrabasie (...)
O wykonaniu „Triplex Concerto „ w kwietniu 1996r. („Głos Koszaliński”).


(...)dokonał absolutnej emancypacji ,wyzwolenia kontrabasu z przypisanej mu roli w orkiestrze . Błyskotliwe kadencje , popisowe duety , karkołomne trudności dla kontrabasu brawurowo pokonywał Jacek Mirucki.(...)
O wykonaniu „Grand duo” G.Bottesiniego w pażdzierniku 1999r.(„Głos Koszaliński”).


(...)wielką wirtuozerią i muzykalnością wykazał się J.Mirucki w Koncercie h-moll G.Bottesiniego. Niezwykle pięknie brzmiał kontrabas , na którym grał(...)
O koncercie w Rzeszowie („Nowiny” , 20.02.2001r.)


(...)Genialna , lekko zabarwiona komicznie interpretacja B.Nizioła i J.Miruckie- go wydobyła wszelkie smaczki i niuanse wyrazu, a także niebanalne szczegóły fakturalne: idealnie zsynchronizowane rozbierzne figuracje , nakładające się w obu partiach flażolety czy wielkie podwójne solo. Właściwa tylko mistrzom swoboda gry, ale i troska o najdrobniejszy szczegół dżwiękowy , a przede wszystkim zadziwiająca zgodność w kształtowaniu wysublimowanych odcieni wyrazu – to wszystko uczyniło kreację Nizioła i Miruckiego porywającą (...)
O koncercie w Opolu ( „Gazeta Wyborcza „ 22.02.2000r.)


(...)I tym razem pokazał on , co nieprzeciętny kunszt wykonawczy pozwala „wyczyniać” na tym z pozoru nieruchliwym instrumencie traktowanym solowo.Artysta zaprezentował opracowany przez siebie utwór (Wariacje N.Paganiniego nt. Modlitwy z opery „Mojżesz w Egipcie”G.Rossiniego) ukazując w nim swój „lwi pazur”.(...)
„Wirtuozi smyczka na Zamku” („Głos Szczeciński” , 16.02.2000r.)


(...)Prawdziwy popis wirtuozowskich umiejętności pokazał kontrabasista Jacek Mirucki ,który brawurowo wykonał „Wariacje „Paganinego,za co publiczność wynagrodziła go burzliwą owacją.(...)
O koncercie w Berlinie („Ruch muzyczny”, 20.01.2002r.)


Byla to zadka okazja dla cypryjskiej publicznosci,gdyz kontrabas nie jest czesto slyszany jako instument solowy .Artysta byl nie tylko pelen zycia na scenie , ale przede wszystkim doskonaly technicznie i muzycznie.Palce jego lewej reki tworzyly piekny,spiewny dzwiek ,a reka trzymajaca smyczek byla lekka i swobodna .Mirucki posiada najwyzszej klasy techniczne zrozumienie swojego instrumentu. Bycie znakomitym artysta to sztuka zaprezentowania swoich umiejetnosci w taki sposob , aby wszystko wydawalo sie pozornie niezmiernie latwe . Jacek Mirucki posiada taka umiejetnosc(...). Pokaz technicznej wirtuozerii Jacka Miruckiego byl znow najwyzszej klasy w tym dziele ( o Wariacjach nt. Paganiniego). Flazolety brzmialy krystalicznie czysto(...). .
O koncercie w Nikozji ( „Cyprus Weekly” , 18.11.2004 ).